Popoare si Obiceiuri. Powered by Blogger.

Multumiri tuturor


Am semnat un acord de marketing afiliat, ceea ce înseamnă că dacă vei cumpăra un produs din magazinele care au reclamă aici, plecând la cumpărături dând clic pe una dintre reclame, voi primi un comision din partea lor, care nu va influenţa în niciun fel valoarea cumpărăturilor tale.
Mulțumesc tuturor celor care au făcut cumpăraturi pornind de la una dintre reclamele de pe acest site.

Pages

Reclama eMAG

Reclama eMAG

Argentina & Mexic

Saturday, June 14, 2014

 
Argentina                      Mexic

Argentina si Mexic, cei doi giganti ai Americii Latine in care se vorbeste limba spaniola, sunt amandoua nevoite sa rivalizeze cu un “colos” nordic total diferit din punct de vedere cultural. Argentina, relativ izolata in apele oceanice din emisfera sudica si aflata la capatul de jos al conului continental are surprinzator de putine legaturi cu Brazilia si este vizitata de mai putin de patru milioane de oameni anual. SUA sunt foarte departe, intr-o alta emisfera; prin urmare, argentinienii au avut loc “sa-si intinda picioarele” pentru a-si crea cultura de astazi dupa modelul european preferat.
In schimb, frontiera nordica de 2 500 de km a Mexicului este traversata anual de 20 de milioane de ori, indeosebi de catre americani, care beneficiaza de 85% din exporturile Mexicului si care ii furnizeaza acestuia 70% din importuri. Pentru a avea o perspectiva mai clara, Canada este a doua mare piata de export a Mexicului, cu un procent de 2,4% din produse, iar Japonia se afla pe locul doi in topul pietelor de import ale Mexicului, cu un procent de 4,6%! Interesele Mexicului in SUA si in special pierderea, in perioada 18451846, a teritoriilor sale care aveau sa devina California, New Mexico, Arizona, Nevada, Utah si o portiune din Colorado a avut o influenta decisiva asupra istoriei tarii si asupra modelarii mentalitatii mexicane. Pentru orice mexican, mostenirea azteca si trauma provocata de Yanqui (yankei) sunt realitati permanente, care le formeaza ratiunea, atitudinile, actiunile, valorile, planurile si gandirea unica.

Cultura, Valorile Concepte Stilul de conducere si statutul

In multe societati occidentale, statutul se dobandeste printr-un efort sustinut, in functie de realizari si uneori de prosperitate. In Mexic, statutul e mai putin o chestiune de realizari, cat de intregire. Liderul mexican se poate sa-si fi dobandit pozitia initial printr-un drept natural sau nepotism, insa nu va avea sorti de izbanda daca nu-si da osteneala sa-si creeze o retea uriasa de prieteni, parteneri de afaceri si oficialitati care sa-l ajute sa-si consolideze puterea initiala. Aceste relatii au la baza legaturi personale complexe care ingaduie mai intai acordarea de favoruri si apoi intoarcerea acestora. In afaceri, un manager va pretinde subordonatilor sai supunere si respect neconditionate, insa, ca si in cazul sistemelor confucianiste, el este obligat sa-i rasplateasca oferindu-le in schimb loialitate, amabilitate si protectie. Patronul isi exercita autoritatea in mod deschis, si comportandu-se ca un macho, insa va da dovada neintarziat de compasiune fata de necazurile muncitorilor si va fi gata sa vina in ajutorul familiilor acestora in cazul unor greutati foarte mari sau a decesului.

Timpul

S-a scris mult despre sindromul hispanic maana care, desi provine din Andaluzia maura este asociat mai mult Mexicului decat oricarei alte tari. In orice caz, punctualitatea nu se numara printre prioritatile Mexicului. In majoritatea societatilor ierarhice este acceptat faptul ca cel puternic ii face pe ceilalti sa astepte. Accesul usor la un superior ridica semne de intrebare in legatura cu statutul sau. In Mexic, viata nu este organizata dupa ceas care nu e decat o masinarie , ci in functie de o serie de intalniri si relatii care sunt calificate si cuantificate nu in mod liniar, ci in functie de profunzimea implicarii personale, emotii, ocazii sau capricii. Afacerile trebuie sa fie incheiate multumitor nu intrerupte de taraitul telefonului sau de batai in usa. Acesta este unul dintre aspectele organizarii timpului. Celalalt aspect, care priveste livrarile cu intarziere sau platile neonorate la timp, adesea insotite de lipsa de comunicare, reprezinta o sursa nesfarsita de iritare pentru americanii sau germanii liniari sau pentru altii, care-i acuza pe mexicani sau spanioli de trandavie. Dar ei nu sunt lenesi – nu-si pot permite sa fie! Intarzierile pot fi provocate de necesitatea de a jongla cu optiunile sau cu bunurile de pret din cauza lipsei de resurse sau pur si simplu pentru ca nu sunt inca pregatiti sa faca pasul. Mexicanii recunosc ca soarta ne rezerva multe intamplari pe care nu le putem prevedea, ca succesiunea evenimentelor in calendarul divin se poate sa nu corespunda planurilor si livrarilor stabilite de om. Uneori trebuie sa faci schimbari pentru a te adapta schimbarilor survenite in alta parte trebuie sa-ti stabilesti prioritatile.

Factorii culturali ai comunicarii Modele de comunicare si utilizarea limbii

Dintre toate varietatile limbii spaniole, mexicana, cu abundenta sa de diminutive si imaginile colorate este, poate, cea mai inflorita. Asemenea italienilor, mexicanilor le raman putine lucruri nespuse, sunt generosi cu laudele si flatarile, iar cand vorbesc cu strainii, rareori spun lucruri pe care acestia nu ar vrea sa le auda. In Mexic, oamenii discuta problemele pe indelete, cautand acordul sau “convertirea” interlocutorilor si intorc problema pe toate fetele pentru a se face intelesi. Ca in cazul majoritatii latinilor, ei privesc conversatia ca pe o arta si se asteapta ca tu, in calitate de partener al lor, sa dai tot ce ai mai bun. Sentimentele sunt mai importante decat faptele si nici o descriere statistica a unei activitati comerciale nu reuseste sa surprinda reteaua complexa a legaturilor umane care impresoara un proiect. Un mexican in toiul unui discurs poate parea pentru multi straini ca abia isi stapaneste emotiile. Cu toate acestea, pasiunea si elocinta sunt elementele esentiale ale discursurilor rostite in stil mexican, iar retorica lor e menita sa demonstreze ca inteleg o problema in toata complexitatea ei.

Comportamentul la intalniri si negocieri

Intalnirile sunt intotdeauna precedate de discutii prietenesti si incep numai la momentul potrivit. Liderul delegatiei mexicane va fi deosebit de vizibil, are prioritate in ceea ce priveste ocuparea locului si este probabil principalul purtator de cuvant. Initial, toti vor da dovada de o mare politete, adresandu-se unii altora pe numele de familie si cu titlurile oficiale. Pe masura ce intalnirea inainteaza, orice atenuare a formalismului va fi initiata de seful mexican. Hainele sunt importante trebuie sa fie curate, cu o croiala conservatoare si de buna calitate. Delegatia mexicana se asteapta ca liderul sa dea tonul, sunt intotdeauna de acord cu el si ii apara statutul acordandu-i atentie si consideratie. Specialistii sau expertii mexicani isi vor aduce contributiile proprii, insa acestea vor fi coordonate de lider. Partea adversa ar trebui sa se adreseze direct sefului delegatiei mexicane, nu prin intermediul unui translator, si pe scurt specialistilor. Mexicanii au rareori tendinta de a discuta detalii in plen. Seful delegatiei mexicane va prezenta in linii generale fondul proiectului, folosind termeni clari, cuprinzatori si va comunica aprobarea principiilor generale, fara a adopta o pozitie fixa. Liderul delegatiei va fi capabil sa afiseze o abordare detasata fata de orice problema spinoasa, pentru a evita neplacerile. Strainii nu trebuie sa uite a satisface in permanenta “onoarea nationala” a mexicanilor. Mexicanii sunt descendentii aztecilor si stiu totul despre putere si problemele legate de inferioritate/superioritate. Pot accepta superioritatea puterii celeilalte parti, insa nu trebuie niciodata sa suporte umilinte. Pentru americani si pentru alte popoare acest lucru nu este intotdeauna simplu. Pentru ca reputatia trebuie pastrata cu orice pret, in timpul negocierilor vor trebui indicate niste portite de scapare precise. Pentru mexicani principiile abstracte nu conteaza prea mult daca ele contrazic sau intra in conflict cu opiniile unuia dintre liderii lor. Daca vreti sa-i convingeti pe mexicani sa faca ceva, credibilitatea este cel mai puternic factor. Este putin probabil ca veti putea vorbi mai mult sau mai bine decat ei sau ca veti castiga apeland la trucuri. Mexicanii nu respecta cu strictete ordinea de zi si simt ca pot discuta orice punct atunci cand pare a fi oportun. Ii preocupa mai putin complexitatea si rentabilitatea afacerii aflate in discutie, gandind mai mult pe termen lung. Pentru ei, succesul in afaceri inseamna crearea unui numar mare de aliante durabile si demne de incredere. Insistarea asupra termenelor-limita si asupra chestiunilor ultraamanuntite intr-un contract inseamna (pentru mexicani) lipsa increderii. Se pot obtine avantaje cand fortele celor doua parti sunt aproximativ egale, iar liderului mexican ii este conferit statutul de patrn. Astfel, el va trebui sa apeleze la arsenalul de amabilitati, acordandu-i “clientului” unele “privilegii”.

Maniere si tabuuri

Mexicanii sunt niste oameni deosebit de calzi si ospitalieri care nu se sfiesc sa te invite la ei acasa, unde vei gasi relatii foarte stranse de familie si o atmosfera etica fara echivoc, bazata pe principiile catolice. Tatal este capul familiei, iar sotia si copiii sai ii dau ascultare bucurosi; el ii este devotat in egala masura si mamei sale. Femeile mexicane fac eforturi mari pentru a-si spori si conserva frumusetea remarcabila, de obicei se machiaza mai puternic decat europencele si se dau in vant dupa bijuteriile din aur si argint. Ca si sotii lor, poarta conversatii animate si fermecatoare; la mexicani, contactul vizual este foarte puternic, iar gestica este in general extravertita. Distanta confortabila este foarte mica, barbatii indeosebi se imbratiseaza intre ei (la fel procedeaza si cu strainii, cand ajung sa se cunoasca), se bat pe spate cu afectiune si se apuca de cot in semn de incredere. Cineaza tarziu; petrecerile de acasa sau de la restaurant se pot prelungi pana la primele ceasuri ale diminetii. O trecere in revista a obiceiurilor mexicane nu ar fi completa fara a pomeni de la mordida. Desi mexicanii sunt foarte generosi fata de oaspetii lor, desfasurarea afacerilor si obtinerea de numeroase servicii sociale implica niste cheltuieli care in societatile nord-europene si americane sunt in mod normal preintampinate. Functionarii de stat, oficialitatile si politia din Mexic sunt platiti foarte prost si incearca, de obicei, sa-si mareasca salariile acceptand ceea ce americanii numesc mita, pentru a inlesni acordarea de permise si alte servicii. Mexicanii considera ca aceste practici sunt absolut firesti si rezonabile. Obiceiul se impaca bine atat cu bunavointa spaniola traditionala de a-i ajuta pe cei defavorizati (“mila Domnului fie cu mine”), cat si cu precedentul istoric al sistemului aztec de a cere tribut. Strainii se intreaba nu daca sa le plateasca sau nu, ci cat sa le plateasca. Totul are un pret, indiferent ca e vorba de obtinerea unui contract guvernamental, de un permis de import sau de accesul rapid peste rand, intr-un oficiu postal. Mexicanii cunosc pretul corect si este mai intelept sa va consultati cu ei.

Cum sa te intelegi cu mexicanii

Mexicanii sunt usor de abordat atat timp cat nu uiti ce mult conteaza pentru ei onoarea personala si nationala si iti dai silinta sa nu le strici reputatia. Cei care stiu cum sa se poarte cu japonezii, nu vor avea probleme cu mexicanii. Totusi, este bine sa manifestati dinamism in imbunatatirea relatiilor. Factorii esentiali sunt aceiasi ca si in alte tari invatati-le limba, studiati-le istoria, familiarizati-va cu literatura si arta lor. In Mexic, aceste eforturi va vor fi rasplatite din plin, deoarece muzeele, frescele, picturile, mozaicurile, arhitectura, muzica si baletul detin bogatii unice, ca sa nu mai vorbim de constructiile aztece si maiase. Va puteti demonstra cunostintele vaste despre splendorile imperiilor indigene, insa nu este recomandabil sa insistati asupra unicitatii contopirii culturale, intrebandu-i pe mexicani cat sange aztec le curge prin vene. Deoarece in prezent indienii se afla pe treapta de jos in ierarhia sociala, chiar si un descendent al lui Montezuma in persoana ar ezita sa-si revendice rudenia pe deplin indreptatita. Alte subiecte care trebuie evitate sunt opiniile politice critice la adresa partidului majoritatii, coruptia in cercurile inalte, masacrele si framantarile din Chiapas si din alte regiuni asuprite si pierderea teritoriilor mexicane in favoarea SUA.

No comments:

Post a Comment

 

Translate this blog

Followers

Most Reading

Reclama eMAG