Caracteristicile fundamentale ale culturii germane in domeniul
afacerilor sunt o atitudine monocrona fata de utilizarea timpului, de
pilda dorinta de a incheia un lant de activitati inainte de a se apuca
de altul; convingerea de nestramutat ca sunt niste negociatori onesti,
deschisi; tendinta de a fi directi si de a-si manifesta dezacordul pe
fata, in schimbul unei atitudini politicoase sau diplomate. Companiile
germane sunt entitati traditionale, care se pun in miscare greu, care
au manuale, sisteme si cai ierarhice pe care multi europeni si
americani le considera extrem de rigide si demodate. Ierarhia este
obligatorie, o consecinta a acesteia fiind stima exagerata fata de
superiorul direct si fata de presedintele executiv.
Seful german este o persoana extrem de secreta, care in mod normal sta izolata intr-un birou mare, cu usile inchise. Directorii americani si scandinavi prefera politica usilor deschise si le place sa se plimbe pe coridoare si sa stea de vorba cu colegii lor. Aceasta comunicare pe orizontala contrasteaza cu sistemul german pe verticala, unde ordinele sunt transmise de sus numai subordonatilor imediat urmatori si sunt pastrate rigid in cadrul propriului lor departament. In multe tari exista o rivalitate intre departamente, insa atunci cand tratati cu germanii retineti ca la ei lucrurile sunt foarte delicate in aceasta privinta. Incercati intotdeauna sa gasiti persoana corecta pentru fiecare mesaj. Daca l-ai calcat pe batatura pe un director german, acesta te va tine minte multa vreme. Germanii au un mare respect pentru bunuri si proprietate. Cladirile, mobila, masinile solide si hainele bune sunt importante pentru ei si vor incerca sa te impresioneze cu toate aceste lucruri. Ar trebui sa recunoasteti calitatea bunurilor germane si sa le prezentati, fara a va lasa intimidati, propriile avantaje, soliditate etc. Germanii doresc sa creada ca si voi sunteti la fel de puternici ca si ei. Cand faceti reclama produselor companiei voastre in fata germanilor, prezentarea ar trebui sa fie pe cat posibil tiparita. Pe germani ii lasa reci reclamele televizate care-ti iau ochii, sloganurile inteligente sau ilustratia artistica. Ziarele lor sunt pline de reclame faptice, dense, care ofera maximum de informatii in spatiul disponibil. Brosurile destinate pietei germane trebuie sa fie detaliate, faptice, serioase si sa contina afirmatii pe deplin justificabile ulterior. Indiferent de cat de lunga sau plictisitoare este brosura, germanii o vor citi. Totodata, ei se asteapta ca produsul respectiv sa fie conform cu descrierea facuta. Germanii au propriul lor stil de desfasurare a intalnirilor si negocierilor si veti constata ca procedurile marilor companii germane sunt mult mai formale decat cele din tara voastra.
Seful german este o persoana extrem de secreta, care in mod normal sta izolata intr-un birou mare, cu usile inchise. Directorii americani si scandinavi prefera politica usilor deschise si le place sa se plimbe pe coridoare si sa stea de vorba cu colegii lor. Aceasta comunicare pe orizontala contrasteaza cu sistemul german pe verticala, unde ordinele sunt transmise de sus numai subordonatilor imediat urmatori si sunt pastrate rigid in cadrul propriului lor departament. In multe tari exista o rivalitate intre departamente, insa atunci cand tratati cu germanii retineti ca la ei lucrurile sunt foarte delicate in aceasta privinta. Incercati intotdeauna sa gasiti persoana corecta pentru fiecare mesaj. Daca l-ai calcat pe batatura pe un director german, acesta te va tine minte multa vreme. Germanii au un mare respect pentru bunuri si proprietate. Cladirile, mobila, masinile solide si hainele bune sunt importante pentru ei si vor incerca sa te impresioneze cu toate aceste lucruri. Ar trebui sa recunoasteti calitatea bunurilor germane si sa le prezentati, fara a va lasa intimidati, propriile avantaje, soliditate etc. Germanii doresc sa creada ca si voi sunteti la fel de puternici ca si ei. Cand faceti reclama produselor companiei voastre in fata germanilor, prezentarea ar trebui sa fie pe cat posibil tiparita. Pe germani ii lasa reci reclamele televizate care-ti iau ochii, sloganurile inteligente sau ilustratia artistica. Ziarele lor sunt pline de reclame faptice, dense, care ofera maximum de informatii in spatiul disponibil. Brosurile destinate pietei germane trebuie sa fie detaliate, faptice, serioase si sa contina afirmatii pe deplin justificabile ulterior. Indiferent de cat de lunga sau plictisitoare este brosura, germanii o vor citi. Totodata, ei se asteapta ca produsul respectiv sa fie conform cu descrierea facuta. Germanii au propriul lor stil de desfasurare a intalnirilor si negocierilor si veti constata ca procedurile marilor companii germane sunt mult mai formale decat cele din tara voastra.
La intalnirile cu germanii se recomanda, in
general, sa adoptati un stil mai oficial si sa tineti seama de
urmatoarele particularitati germane, fata de care trebuie sa
reactionati in mod adecvat:
-Germanii vor sosi la intalnire imbracati
elegant si avand o tinuta disciplinata. Trebuie sa le urmati exemplul.
-Ei respecta ocuparea locurilor si luarea cuvantului pe criterii
ierarhice.
-Vor veni bine documentati asupra afacerii si asteapta
acelasi lucru de la voi.
-Vor prezenta argumente logice, adesea cu
greutate pentru a-si sustine cauza. Adesea s-au gandit la posibilele
voastre contraargumente si au pregatit un al doilea plan de atac. Ei
nu renunta usor la cauza sau la argumentele lor, insa au tendinta de a
cauta punctele comune. Este cel mai bun mod de abordare pentru a
progresa. Ciocnirea frontala cu o companie germana importanta rareori
duce la vreun rezultat.
-Ei considera ca sunt mai eficienti (grndlich)
decat altii si nu-si schimba pozitia cu una cu doua.
-Isi impart
argumentele, fiecare membru vorbind despre specialitatea sa. Se
asteapta ca si voi sa faceti acelasi lucru.
-Nu se amesteca in
afirmatiile facute de un coleg al lor si in general lucreaza bine in
echipa. Totusi, in pauza dintre sedinte, discuta in contradictoriu, in
particular. Deoarece nu sunt inexpresivi (ca japonezii) sau prefacuti
(ca francezii) e posibil, adesea, sa remarcati diferente de opinie
intre ei, dupa expresia fetei sau gestica. -Asemenea japonezilor, le
place sa insiste la nesfarsit asupra detaliilor. Astfel vor sa evite
neintelegerile ulterioare.
-Trebuie sa aveti rabdare. Nu le place sa
fie zoriti. Sunt dispusi sa ia decizii in timpul intalnirilor (spre
deosebire de japonezi sau francezi), insa manifesta intotdeauna
prudenta. In general respecta acordurile verbale. Daca le vinzi ceva,
te vor interoga agresiv, insistand asupra punctelor forte ale
germanilor, si anume: calitatea bunurilor, datele livrarii si preturile
competitive.
-Fiti pregatiti. Se asteapta, la final, sa obtina cel mai
bun (mic) pret. Chiar si atunci, s-ar putea sa fie numai o mica
afacere, de proba. Acceptati-o. Va va aduce mult mai multe afaceri in
viitor, daca vor fi multumiti. Vor cauta la modul cel mai serios
deficientele produselor sau serviciilor oferite de voi si va vor
critica pe fata (chiar destul de dur) in cazul in care nu respectati
toate cerintele. Fiti pregatiti sa va cereti scuze daca ati gresit
cumva. Le place sa primeasca scuze, acest lucru ii face sa se simta mai
bine. Totodata, va trebui sa le oferiti compensatii.
-Pot fi ei insisi
foarte sensibili la critici, prin urmare trebuie sa evitati pe cat
posibil sa-i puneti intr-o situatie delicata, chiar si involuntar.
Adresati-va lor numai pe numele de familie si dovediti respect fata de
titlurile lor. In Germania sunt multi doctori.
-Nu faceti glume in
timpul intalnirilor de afaceri. Ei nu sunt ca americanii, nu le place
sa glumeasca. Afacerile sunt un lucru serios. Pastrati glumele pentru
mai tarziu, la o bere. Multe dintre istorisirile lor vi se vor parea
fara nici un haz, mai degraba greoaie. Straduiti-va sa radeti. Isi vor
nota cu atentie o serie de observatii si se vor intoarce a doua zi
bine pregatiti. Ar fi bine sa faceti la fel. In general, germanii sunt
buni cunoscatori de limbi straine (in special engleza si franceza),
insa au adesea de suferit de pe urma necunoasterii culturilor straine
(s-ar putea sa stie mult mai putine lucruri despre tara voastra decat
credeti). Prefera sa vorbeasca in germana de cate ori este posibil.
-Sunt in general convinsi ca ei sunt oamenii cei mai cinstiti, sinceri
si de incredere din intreaga lume, lucru valabil si in cazul
negocierilor de afaceri. Aratati-le ca in aceasta privinta sunteti
egalul lor. Germanii sunt, intr-adevar, oameni foarte sinceri si pleaca
de la premisa ca si ceilalti sunt la fel. Adesea sunt dezamagiti,
pentru ca altii, care prefera o abordare obisnuita sau superficiala, nu
dau intotdeauna raspunsuri serioase la intrebari serioase.
-Germanii au
tendinta de a cauta vreme indelungata si in profunzime adevaratul
inteles al existentei si le place sa-si petreaca timpul intr-un mod
profitabil, indiferent daca e vorba sa-si imbogateasca vistieria sau
sufletul. Seriosi cum sunt, ei se straduiesc din rasputeri sa fie
niste cetateni supusi, care nu creeaza probleme. Intr-o tara
aglomerata, presiunile pentru a te conforma in public sunt foarte mari,
iar germanii nu vor sa treaca drept nonconformisti sau neortodocsi. Nu
doresc (asemenea multor britanici, francezi sau americani) sa fie
excentrici.
-Germanii incearca sa nu faca greseli si in general reusesc.
Daca ai facut o greseala, germanii iti vor atrage atentia asupra ei.
Nu este o lipsa de politete, ci imboldul lor de nestavilit spre ordine
si conformism. -Germanilor le place sa fie corecti si adesea dau inapoi
pentru a demonstra cat sunt de corecti. Pentru anglo-saxoni, care in
conversatii simt periodic nevoia de a lua lucrurile mai usor, germanii
par adesea sobri si deloc amuzanti.
-Germanii nu sunt dependenti, ca
britanicii sau americanii, de glume si intepaturi. Ei tanjesc dupa o
prietenie profunda si discuta sincer despre problemele si enigmele
vietii. Anglo-saxonii nu vad intotdeauna cum ar putea sa se
imprieteneasca de indata cu ei, insa atunci cand reusesc sa patrunda in
structura oarecum complicata a prieteniei germane, sunt rasplatiti cu
varf si indesat.
-Germanii sunt in general prieteni loiali si adevarati,
care rezista in timp. Desi in exterior par posaci si prudenti, in
adancul sufletului tanjesc cu disperare dupa afectiune si popularitate.
Vor sa fie pretuiti, asa cum ne dorim cu totii. Cand descopera ca
englezii, americanii sau francezii aparent imperturbabili si
spirituali pot fi la fel de fermi ca si ei, sunt incantati si
receptivi. Prietenia cu un german este realmente o investitie pe
cinste.
No comments:
Post a Comment