Masaii din Africa rasariteana moderna
(stabiliti in zilele noastre in sud-vestul Kenyei si nord-vestul
Tanzaniei) apartin grupului de populatii nilotice care in urma cu
doua-trei secoleau migrat din tara lor de bastina (actuala Republica
Sudan). Cateva dintre aceste grupuri, printre care si masaii, au
adoptat modul de viata pastoral si au ajuns sa se indeletniceasca,
aproape exclusiv, cu pastoritul.
Fiecare in clanul sau…
Viata masailor, asemenea totoror
societatilor traditionale, este supusa unor reguli foarte precise. Pana
la varsta de 6 ani, copiii de ambele sexe cresc sub obladuirea
mamelor. Apoi, baietii se alatura sectiunii (clanului) barbatilor, iar
fetele raman in continuare sub supravegherea femeilor. In acest moment
de separatie, atat baietilor, cat si fetelor li se fac daruri. Baietii
primesc in dar miei, capre si chiar vitei, o data cu semnul distinctiv
al pastorilor ce vor deveni batul sau toiagul cu ce vor mana vitele.
Adultii ii invata cum sa le pazeasca si sa aiba grija de ele. Iar
fetele invata cum sa coasa si sa mulga, sa scoata apa din puturi sau
sa-si ajute mamele la adunatul vreascurilor. Fiind la varsta primelor
podoabe, lor li se vor oferi bratari si coliere din perle,
aratandu-li-se cum sa se picteze cu ocru pentru a fi cat mai
atragatoare. De altfel, preocuparea pentru vestimentatie si aspect
exterior este comuna ambelor sexe.
In satul razboinicilor
Dupa executarea circumciziei, operatie pe
care cei mai multi o suporta cu curaj, tinerii se pot considera
barbati, pentru ca imediat dupa aceasta li se permite accesul in satul
razboinicilor, pentru a deveni, la randul lor, razboinici. Ceremonia
aceasta reuneste pana la cateva sute de viitori luptatori, veniti din
toata regiunea. Festivitatile se desfasoara in interiorul unui sat
aparte, facut din locuinte asezate circular. Acestea au fost construite
chiar de catre mamele lor, din lut, crengi si balega de vaca, fiindca
in aceste case razboinicii vor locui impreuna timp de mai multi ani, la
distanta de restul comunitatii, dar putand primii, din cand in cand,
vizita fetele. Cand fetele ajung la varsta maturitatii, ele se vor
putea casatori, de regula cu un barbat de in jur 30 de ani, cu care vor
intemeia un camin.
La varsta libertatii
Dupa trecerea anilor de initiere in arta
razboiului, tinerii masai, de acum razboinici adevarati, se vor
reintoarce la viata civila, adica pastoritul animalelor, caci, pentru
ei, lancea razboiului a fost de mult ingropata. Pe vremuri, lupta
impotriva triburilor dusmane, ami ales impotriva celor care le furau
vitele, erau destul de frecvente, asa ca principala lor ocupatie, pe
atunci, era accea de a asigura paza bunurilor comunitatii (bunuri ce
constau in turme oi si capre, care le furnizau laptele, carnea,
grasimea, dar si pielea din care confectionau vesminte, sandale ori
saltele), din fata atacurilor oricand posibile ale fiarelor salbatice
(lei, de pilda), dar si a celor venite din partea altor tibruri. Cand
nu se ocupa cu pastoritul vitelor, pentru a se memtine in forma,
razboinicii se dedau unor lupte simulate, totul sub indrumarea celor
varstnici. Acum ei isi coloreaza picioarele cu diverse nuante de ocru si
isi ingrijesc pletele, pe care si le lungesc cu ajutorul uunor
impletituri de fire de bumbac sau lana. Evident, astfel impodobiti, ei
spera sa intre in gratiile frumoaselor fete, care nici ele nu se lasa
mai prejos.
Purtand coame de lei si pene de strut
A sosit momentul ca razboinicii cei mai
vechi, numiti seniori, ca sa treaca in categoria celor varstnici. In
mod traditional, varsta razboinica se intindea de la 10 la 15 ani. Dar
in zilele noastre, cand rolul lor a devenit mai degraba economic (de
aparare a bunurilor comunitatii), razboinicii petrec mai putin de cinci
ani in clasa combatantilor. Fireste, noua schimbare de statut este si
ea marcata printr-o ceremonie, denumita eunoto, care dureaza patru zile
si la care participa toti luptatorii. Prima zi este consacrata
revederii rudelor si desfasurarii paradelor. Razboinicii nu mai poarta
acum scutul, lancea si spada traditionale, ci un bat lung, simbolul
conditiei lor viitoare de sefi de familie si pastori. Prin fata
invitatiilor (unii veniti de foarte departe pentru a asita la
ceremonie) si a propriilor familii, razboinici defileaza intr-o anumita
ordine, cei mai curajosi dintre ei, cei care au ucis un leu, purtand
cu mandrie pe cap coama acestuia, iar ceilalti o scutie facuta din
pene de paun. Toti, fara exceptie, sunt imbracati cu hainele cele mai
frumoase si poarta coliere, bratari si cercei.
La varsta pacii
In cea de-a doua zi de eunoto,
razboinicii se retrag intr-o cariera de creta, considerata sfanta. Aici
isi dau jos de pe ei argila de culoare galbena si rosie, cu care isi
acoperisera trupul, si se picteaza cu creta alba. Este un ritual care
marcheaza trecerea lor de la varsta razboiului la aceea a pacii.
Motivele pe care si le deseneaza cu creta, pe picioare, piept si brate,
sunt menite sa le faca cunoscute actele de bravura si sa-i deosebeasca
de ceilalti combatanti (cei al caror stagiu nu s-a incheiat). O noua
ceremonie simbolica are loc in ziua a treia: fiecare dintre mamele
prezente acolo rade coafura fiului ei razboinic, folosind in timpul
acestei operatii un amestec de apa cu lapte. Apoi craniul dezgolit este
din nou scoperit cu ocru si grasime.
Binecuvantarea celor varstnici
Cea de-a patra zi este dedicata
binecuvantarilor si discursurilor, din care nu lipsesc nici sfaturile
practice. Varstnicii ii stropesc mai intai cu lapte (considerat o sursa
de viata si bunastare) pe razboinicii seniori (adica pe cei cu capete
rase), juniorii fiind si ei prezenti. Acestia din urma, pana la
viitoarea ceremonie eunoto, vor ramane in continuare in clasa
razboinicilor. Apoi, cu argila alba, cei varstnici traseaza pe fetele
seniorilor diverse cercuri, iar pe trunchi, brate si picioare
deseneaza linii lungi. In chip de binecuvantare finala, razboinicii
sunt stropiti de cei varstnici cu un fel de bere facuta din miere, dupa
care cei mai batrani le adreseaza sfaturi cu privire la drepturile si
indatoriile ce le revin de acum inainte. Cei astfel binecuvantati vor
trebui sa dobandeasca o turma a lor, cat mai mare cu putinta, pentru
a-si putea intemeia o familie si puntru a-si putea creste si educa
copiii. Ca mai toate ceremoniile din societatile traditionale, si
eunoto se incheie intr-o atmosfera de mare veselie, cu dansuri si urari
de bine si prosperitate.
No comments:
Post a Comment