Desi devastat de razboi si de haosul
economic, Vietnam trebuie in cele din urma sa iasa la liman, ca un
participant de seama la progresul Asiei de Sud-Est. Teritoriul sau
vast, de 330 000 de km2 (mult mai mare ca al Italiei sau al Marii
Britanii) este populat de 75 de milioane de locuitori harnici,
cumpatati, relativ bine educati. Se afla pe locul treisprezece in
randul celor mai populate tari din lume. Zonele cu o populatie densa
din Delta Raului Rosu, la nord si Delta Mekong, la sud, se afla la o
distanta de 1 500 km departare una de alta si sunt despartite printr-o
stramtoare formata din teren muntos unde este dificil sa obtii ceva in
afara de lucrurile de baza necesare traiului; mobilitatea este minima,
iar engleza se vorbeste rareori.
De-a lungul secolelor au existat doua Vietnamuri diferite. Colonizarea tarii de catre chinezi, in perioada 208 i.Hr.939 d.Hr. a lasat in urma sa un subsistem yang neoconfucianist, care s-a pastrat pana in ziua de azi in partea de nord. Sudul mai nonconformist, preocupat de comert a fost intotdeauna bastionul reactiei yin sate mai deschise, o mai mare toleranta fata de initiativele individuale si heterodoxia culturala. Conceptul yang si-a pus adanc amprenta asupra traditiilor vietnameze stravechi, impunand confucianismul, ordinea si disciplina, dominatia masculina, prosperitatea de rand, reproducerea uniformitatii. Conceptul yin se afla in opozitie directa: taoismul, budismul si catolicismul erau mai liberale, sustineau mai degraba libertatea decat disciplina excesiva, drepturile individuale impotriva colectivismului, diversitatea impotriva uniformizarii si promovarea femeilor in functii influente ale societatii. Lupta dintre yin si yang a inceput o data cu inflorirea budismului si infiintarea unei universitati nationale (1076) si s-a purtat cu pasiune, in secolul al XIX-lea, intre functionarimea tarii, organizata in jurul sistemului “satului inchis” (usor de controlat), pe de o parte si o grupare formata din scriitori, intelectuali, femei, calugari budisti, profesori si asa-numitii intreprinzatori, pe de alta. Incepand din anul 1932, Vietnamul s-a straduit, cu luciditate si energie, sa-si creeze o identitate moderna viabila. In prima parte a secolului al XX-lea am asistat la un caz extrem de conflict social pentru reglarea termostatului yin-yang; este usor sa uitam ca razboiul din Vietnam a fost in principal o lupta a vietnamezilor intre ei. Vietnamul a pierdut teren, din punct de vedere economic si politic, din cauza celor 30 de ani de razboi si a luptelor purtate cu francezii. Vecinii sai au facut progrese importante in acest rastimp. Fostul premier, Van Linh, este considerat un Gorbaciov al Vietnamului, insa democratia nu a dus-o niciodata bine in Vietnam. Astazi, calugarii crestini si budisti se afla in cautarea drepturilor omului si a libertatii de expresie; o clasa de mijloc aflata in ascensiune se afla in cautarea libertatilor politice; o clasa a intreprinzatorilor (in special in sud) urmareste accelerarea reformelor economice. In prezent, vietnamezii incearca sa-si rezolve problemele urmand mai degraba modelul chinezilor decat pe cel al rusilor si anume liberalizarea economiei cat mai repede posibil si incurajarea investitiilor, mentinand, in acelasi timp, un control politic strict (comunism).
De-a lungul secolelor au existat doua Vietnamuri diferite. Colonizarea tarii de catre chinezi, in perioada 208 i.Hr.939 d.Hr. a lasat in urma sa un subsistem yang neoconfucianist, care s-a pastrat pana in ziua de azi in partea de nord. Sudul mai nonconformist, preocupat de comert a fost intotdeauna bastionul reactiei yin sate mai deschise, o mai mare toleranta fata de initiativele individuale si heterodoxia culturala. Conceptul yang si-a pus adanc amprenta asupra traditiilor vietnameze stravechi, impunand confucianismul, ordinea si disciplina, dominatia masculina, prosperitatea de rand, reproducerea uniformitatii. Conceptul yin se afla in opozitie directa: taoismul, budismul si catolicismul erau mai liberale, sustineau mai degraba libertatea decat disciplina excesiva, drepturile individuale impotriva colectivismului, diversitatea impotriva uniformizarii si promovarea femeilor in functii influente ale societatii. Lupta dintre yin si yang a inceput o data cu inflorirea budismului si infiintarea unei universitati nationale (1076) si s-a purtat cu pasiune, in secolul al XIX-lea, intre functionarimea tarii, organizata in jurul sistemului “satului inchis” (usor de controlat), pe de o parte si o grupare formata din scriitori, intelectuali, femei, calugari budisti, profesori si asa-numitii intreprinzatori, pe de alta. Incepand din anul 1932, Vietnamul s-a straduit, cu luciditate si energie, sa-si creeze o identitate moderna viabila. In prima parte a secolului al XX-lea am asistat la un caz extrem de conflict social pentru reglarea termostatului yin-yang; este usor sa uitam ca razboiul din Vietnam a fost in principal o lupta a vietnamezilor intre ei. Vietnamul a pierdut teren, din punct de vedere economic si politic, din cauza celor 30 de ani de razboi si a luptelor purtate cu francezii. Vecinii sai au facut progrese importante in acest rastimp. Fostul premier, Van Linh, este considerat un Gorbaciov al Vietnamului, insa democratia nu a dus-o niciodata bine in Vietnam. Astazi, calugarii crestini si budisti se afla in cautarea drepturilor omului si a libertatii de expresie; o clasa de mijloc aflata in ascensiune se afla in cautarea libertatilor politice; o clasa a intreprinzatorilor (in special in sud) urmareste accelerarea reformelor economice. In prezent, vietnamezii incearca sa-si rezolve problemele urmand mai degraba modelul chinezilor decat pe cel al rusilor si anume liberalizarea economiei cat mai repede posibil si incurajarea investitiilor, mentinand, in acelasi timp, un control politic strict (comunism).
Cultura, Valorile
Lista urmatoare de valori si conceptii
fundamentale este un factor comun al conceptiilor din nord si sud
(aflate inca intr-un proces de adaptare):
Concepte Stilul de conducere si statutul
Potrivit principiilor confucianiste,
exista o traditie a conducerii colective. Liderii de astazi trebuie sa
se fi remarcat in razboi si sa adere la gandirea socialista. Societatea
vietnameza straveche era organizata pe baza unei ierarhii feudale.
efii de trib civili, religiosi si militari erau adesea mari
proprietari de pamant si stapani de iobagi. Puterea era ereditara. O
personalitate de tip shogun era, de obicei, conducatoare.
Spatiul si timpul
Vietnamezii apartin unei societati
profilate pe grup, fiind obisnuiti sa traiasca si sa lucreze unii in
apropierea celorlalti. Delta Fluviului Rosu (Hong Ha), cu peste zece
milioane de locuitori, este una dintre zonele cu cea mai mare densitate
a populatiei din lume. Cu toate acestea, vietnamezii nu sunt tactili.
Perspectiva lor asupra timpului, in esenta una asiatica si ciclica, a
fost supusa unor influente franceze si americane, prin urmare tendintele
de a lasa pe maine ale filipinezilor si indonezienilor nu reprezinta o
problema atat de mare in Vietnam.
Factorii culturali ai comunicarii Modele de comunicare si utilizare a limbii
Influenta franceza este usor de observat.
Expresia fetei este mult mai evidenta decat, de pilda, in Japonia,
Coreea sau China si pot fi remarcate unele reminiscente ale gesticii
franceze. In dispute se poate face apel la factorii emotionali. O buna
educatie si procentul ridicat al alfabetizarii ii fac pe oameni sa aiba
incredere in comunicare. Exista o puternica traditie literara, mai
ales in ceea ce priveste poezia. Cei din sud sunt mai deschisi si mai
sinceri decat multi asiatici (in mod cert datorita relatiilor
indelungate cu americanii).
Obiceiul de a asculta
Vietnamezii sunt niste buni ascultatori
si pretind de la vorbitori sa se exprime clar si logic. Sunt foarte
versati in dezbaterile in stil francez.
Comportamentul la intalniri si negocieri
In esenta, stilul lor este o combinatie
intre rationalitatea francezilor si tenacitatea vietnamezilor. Desi in
general sunt politicosi, la negocieri sunt prudenti si nu prea lasa de
la ei. Vietnamezii nu se incred de la inceput in chinezi, japonezi si
occidentali, fiind suspiciosi fata de toata lumea. Destinderea actuala a
relatiilor ostile intretinute cu americanii se datoreaza faptului ca
ei vad in SUA o contrapondere politica pentru China, precum si o
contrapondere economica pentru Japonia. Ei se arata deschisi fata de
tarile membre ale ASEAN (Asociatia Natiunilor din Asia de Sud-Est) din
aceleasi motive. Luarea deciziilor se face pe baza de consens.
Considerentele politice (socialiste) au dominat pana acum afacerile,
insa procesul doi moi (de renovare) a avut o contributie insemnata la
liberalizarea economiei si indulcirea atitudinilor. Idealurile de
egalitate au fost abandonate. Diferentele salariale s-au marit
considerabil. Cu toate acestea, potrivit majoritatii normelor, sistemul
administrativ continua sa fie complicat si corupt.
Maniere si tabuuri
Traditia straveche a respectului fata de
cei in varsta se reflecta la nivel de conducere. Traditiile (in special
in zona rurala si montana) totemele, animismul, tatuajele, mestecarea
frunzelor de betel si a nucilor rosii (un soi de drog) si innegrirea
dintilor nu se prea aplica in viata citadina moderna, insa indica
afinitatile culturale ale vietnamezilor cu khmerii si
melano-indonezienii si accentueaza faptul ca in cultura lor nu exista
influente chineze. Muzica si teatrul de papusi acvatic reprezinta
puternice elemente folclorice. Disensiunile politice sunt, desigur,
tabu.
Cum sa te intelegi cu vietnamezii
Priviti totul prin prisma vietnamezilor
nesfarsitele lor lupte impotriva “invadatorilor” chinezi, francezi si
americani; datoria lor de a opune rezistenta; problemele avute in
mainile khmerilor rosii; actualele lor probleme economice. Probabil ca
pentru asiatici ei sunt usor de abordat, dar sa nu uitam ca au unele
caracteristici occidentale, printre care rationalitatea si emotivitatea
franceza, precum si nonconformismul american ocazional. Respectul de
sine si pierderea reputatiei ii preocupa intens. Nu negociaza de pe o
pozitie avantajoasa, dar sunt foarte mandri si nu vor sa fie umiliti.
Veteranii lor merita tot respectul cuvenit si oricum, in prezent, se
afla la conducere. Dovedesc o mare tenacitate si cand este cazul sa
renunte la ceva o fac impotriva vointei lor. In fata lor trebuie sa
pareti intotdeauna corecti.
No comments:
Post a Comment